Tuesday, July 15, 2014

Dag 32 - Makrill, Mefjordvær och de vackra Bergsøyarna

Datum
Inblåsta dagar
4st
Väder
Strålande sol och svaga vindar
Fångst
17 makrillar, 2 torskar och oräknerligt många småsejar
Frukost
Super-gröten med kaffe och chokladbit
Lunch
Smörstekt makrill.
Middag
Bulgurröra med korv, makrill och äggmackor

Dagens karta
Skräpkartering
3/10. Skyddad vik med mestadels små repbitar.

Dagens paddling
Vi är nu på utsidan av den stora ön Senja och har alltså valt att ta yttersidan. Vädret såg så pass bra ut att detta verkar lovande. Det ska nämligen finnas ännu ett litet paddlingsmekka, Bergsøyarna, utanför Skaland och Bergsfjorden en bit västerut.

Det är dock grått på himlen denna dag och väderprognosen har ändrat sig något och det ska nu blåsa  omkring 6 nordostlig under dagen och avta under kvällen. Paddlingen fram till Mefjorden påminner mycket om den vi hade för några veckor sedan; exponerad kust med höga berg, få eller inga säkra stränder och långa fjordöverfarten. Vi börjar ångra att vi tog den här vägen, men när vi rundar Kasodden ser vi en välkomnande syn, makrillkok!

Vilken tajming med mackrill-häcklena vi köpte igår. Johan har snart dragit upp 9 makrillar, alla kring halvkilot. Äntligen! Alex drar en bättre torsk som får gå tillbaka. Mycket småsej är det också som jagar i ytan men det är inte alls lika livligt som när makrillen kommer.

Humöret är på topp när vi paddlar in i Mefjordvær, en vackert belägen by mitt i fjorden. De omgivande bergen som är någon massiv, beige bergart, påminner mycket om de vid Kinnarodden. Det som gör detta så fint är att växtligheten på bergen nu är grön vilket är bra mycket trevligare än det råa, bruna landskapet vi upplevde i öst.

Vid en fin bänk på piren steker vi makrillen i smör. Så förbaskat gott! Vi trycker i oss så mycket vi orkar och lägger resten i matlådorna. Nästa högvatten är vid 24 så vi lägger oss i gräset för en kort powernap. Trots alla kläder på är det kallt och det blir dåligt med sömn. Det blir kaffe och choklad innan vi ger oss ut igen. Prognosen har ändrats på någon timma och säger nu 8 m/s från nordost, något som kan bli tufft med uddarna framför oss. Det är dock kav lugnt när vi glider ut och fortsätter vara lugnt när vi rundar udden och korsar Ersfjorden.

Vinden kom aldrig och på morgonen vid 5-tiden paddlar vi in i den fina skärgården. Bergsøyarna är en labyrint av små gröna öar, grunda sund och kritvita sandstränder av korallsand. Plötsligt är vi i ett nytt makrillkok. Man ser tydligt de stora stimmen precis under kajaken och vi passar på att dra ett par makrillar till. Vi paddlar vidare i hopp om att finna en bättre sandstrand att slå läger vid men tyvärr hade vi passerat den sista. Vi paddlar på ända in Ballesvik för att hitta ett fungerande campplats och slår upp tältet runt klockan 9. Lär bli en ordentlig sovmorgon på det.