Wednesday, June 18, 2014

Dag/Day 7 - Att dela upp dagen i två - To split the day in two

Kartan dag 7 - Our map on day 7


Datum
Måndagen den 16e juni
Sträcka
Idag - 28 km
Totalt - 198 km
Medeldistans 28,3 km/dag
Väder
Vindar från nordväst, väldigt varierande i styrka. En del moln men mestadels sol, 
Fångst
Nada, gjorde inget försök. 
Skräpobservationer
7/10 skräphetsgrad. Mestadels bojar i plast eller metall. 
Mat
Frukost
Gröt med pulvermjölk, kaffe
Lunch 
Kvarvarande från gårdagens middag 
Middag
Spaghetti med tomatsås och röda linser

Date

Monday June 16

Distance

Today - 28 km

Total – 198 km

Average – 28.3 km/day

Weather

Variable winds from northeast, Mixed sun and clouds

Catch

None – no attempt

Litter observation

Littering degree 7/10, Mostly plastic and metal bouys.

Meals

Breakfast

Porridge, powdered milk, coffee.

Lunch

Leftovers from yesterday’s dinner

Dinner

Spaghetti, tomato sauce and red lentils.



Vi ställde klockan tidigt som vanligt men insåg även idag att det blåste för hårt för att gå ut då det ryckte ordentligt i tältet. Johan kikade ut för att se om han kunde sätta upp solpanelen, men nej det snöade...

We set the alarm early as usual, but could immediately hear that the wind was too strong for paddling. Johan stuck out his head to see if it was enough sunshine for the solar panels, but no…. it was snowing!



Vi packade trots allt ihop grejerna och vädret blev snabbt mycket bättre och solen kom fram. Vi satte av ut ur viken och smekte kanten. Man såg tydligt hur det guppade på horisonten och vi visste ännu inte om det skulle vara möjligt att runda udden, men hoppades på att vi skulle ha lite skydd från Hamningberg längre norrut. 

We nevertheless packed up and the weather got better quickly and the sun showed its face. We started paddling close to the shoreline, and could clearly see the waves at the horizon and didn’t know if it would be possible to pass the next cape, but we hope for some protection from Hanningberg further north.



Vi rundande udden utan problem och kunde pressa oss fram i motvinden och på tidig eftermiddag nå en vik bredvik Sandfjord. Vi la upp samma plan som gårdagen och körde skräpkartering, lunchade och sov i väntan på nästa medsjö. Ännu ingen täckning, men vi mindes från senaste rapporten att det skulle lugna dig framåt kvällen. Att sova mitt på dagen har visat sig fungera bra för att fånga medströmmen två gånger om dagen. Strömmarna har visat sig vara så pass starka att de orsakar de största problemen för oss än så länge. Flera gånger har den vänt under slutet av dagen vilket gjort att man får nöta på hårt i 1 timma till istället för en bahaglig 30-minuters paddling.

We passed the point without problems and forced ourselves forward in the headwind to reach a bay next to Sandfjord in the early afternoon. We followed the same strategy as yesterday – mapped littering, had lunch and slept while waiting for the next tide. Still no mobile network but we remembered that the last forecast predicted calmer weather towards the evening. To sleep in the middle of the day had turned out to be a good strategy to catch the current twice a day. The currents arereally strong and have caused us the most trouble thus far. We have experienced several times how it turns towards the end of the day producing a strong counter current, forcing us to fight for an hour instead of having afinal relaxed 30 min of paddling.


Vi rundade Hamningberg i vacker kvällspaddling och satte av mot Indre Syltvik. I fjärran ser vi Syltefjordfjället och ännu längre bort, Korsnesfjellet där Makkaur fyr ligger runt hörnet. Vi vet att denna sträcka kan orsaka stora problem genom snabba väderomslag och snart ser vi också en ordentlig front  plöja ned för Korsnesfjellet. Fronten ser först ut att passera norr om oss, men när vi rundar en av de sista uddarna innan Syltevik kommer kraftig vind. Vi tar snabbt beslutet att vända tillbaka runt hörnet där vi hittar en fin tältplats.

We pass Hamningberg in beautiful evening paddling and set goal for Inner Syltvik. In the distance we see Syltefjord mountain and further away Korsenes mountain where Makkaur lighthouse lies round the corner. We know that this passage can cause problems through fast weather changes and shortly afterwards we indeed observe a weather front making its way down the Korsenes mountainside. The front first looks like it is going to pass us on the north but when we pass one of the last capes before Syltevik we are met by strong winds. We quickly decide to turn around and after the nearest cape we find a good spot for landing and camping.  





 Vi är snabba med att få upp tältet och väntar på att ovädret ska braka loss, men istället mojnar det, solen kommer fram igen och det lyser upp till en magik kväll. 

We put up the tent quickly anticipating the bad weather will break loose, but instead it calms down, the sun comes out again and lights up a magic evening.


Imorgon hoppas vi kunna nå den mäktiga Makkaur fyr.

Tomorrow we hope to reach the impressive Makkaur lighthouse.


//Alex och Johan


No comments:

Post a Comment